onsdag 10 juni 2015

Student mössa

Då äldsta dottern skulle ta studenten så ville jag göra en student mössa till henne, i 3D , istället för ett vanligt student kort, det kändes inte lika skoj eftersom så många gör de mer "sedvanliga" korten. Och dessutom gillar jag att jobba med 3D, det ger större utmaning.
Vi funderade & grunnade på en lösning.
Jag hade allt klart i huvudet & berättade för maken hur jag ville ha den.
Jag tänkte lite utifrån hur det är att jobba med objekten från cameon,hur man viker där,  men på Silouette store så fanns bara & endast bara amerikanska student hattar & i värsta nödlösning så hade det väl blivit en sådan, MEN jag ville verkligen ha en vanlig Svensk.
Maken tog fram Silouette studio programmet & jag började med att göra cirklarna & de raka bitarna.
Maken satte ut "prickarna" för att få det bigat där.
Så drog vi ut alla delarna & skärmen ritade jag upp först för hand & klippte sedan till.
Men efter att mössan var klar så fick maken till det med på programmet, men även enkelt så att en person utan Cameo kan göra den enkelt, japp vi testade.

När alla delarna var limmade , så limmade vi i rosa insida, för jag ville ha den så lik dotterns egna mössa, så lik som det bara gick att få.
Jag satte i rosa satin band inne i mössan för att få kanten extra fin & ett guldfärgat satin band på utsidan mellan det svarta & vita.
Som pärla fram tog jag en som skiftar i mörk rosa/ vin rött.
Under där pärlan sitter på vanliga mössan finns en metall sak som ser ut att vara "sned skuren" så jag sned klippte en guld färgad rund platta som jag satte pärlan på.
Jag drog ut bokstäver, men hade tänkt välja de tunnare, dock så hann jag börja limma på e:et i slutet av namnet då jag test la ut bokstäverna, men det fick jag leva med, då limmet är för starkt för att få bort ... haha ... Inte alltid bra med "för bra lim".
Så den missen fick vi stå ut med helt enkelt & bara "acceptera".
Ovanpå ville jag ha tvåfärgade bokstäver & hur får man det av att dra ut en dies från bigshoten ??
Jag hade aldrig prövat just 2 färgat & aldrig frågat någon heller.
Men tänkte att det är väl bara att tejpa med pytte pytte små bitar mellan det gula & blåa pappret & lägga sidan med tejpen neråt ... Jodå, det går säkert limma också, men med tejp funkade det kanoners & texten var nu två färgad.
Snurrade ihop lite blommor i sådan storlek jag tyckte det kändes bra & satte löv i 2 storlekar åt bägge håll, & glittrade lite på blommorna.
Jag använde mej av mitt vanliga lim & inte av lim pistolen, för jag ville inte att det skulle synas.
Mössan blev ganska precis 12 cm i diameter.

Många har efterfrågat ritning & den kommer snart =)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Please - Give me feedback =)